Her kan du se vores aktuelle udvalg af kurser, arrangementer, webinarer og netværk.
Hvis du ikke finder det kursus, I har brug for, så kan vi tilbyde at skræddersy et kursus, der er tilpasset netop din kommune eller organisation.
Kommende kurser
Afholdte kurser
Dansk Byplanlaboratorium udvikler projekter og indgår i samarbejder, der kan være med til at kvalificere planlægningen – enten gennem nye erkendelser eller gennem formidling af gode resultater.
Kontakt os gerne hvis du har en ide til et relevant projekt eller et udviklende samarbejde, der kan være med til at skabe bæredygtige byer og landskaber.
Nuværende projekter
Afsluttede projekter
Få nye værktøjer og lad dig inspirere af gode cases og holdninger fra nær og fjern. Her kan du finde temasider, udgivelser fra Dansk Byplanlaboratorium og Byplanhistorisk udvalg. Du kan også læse magasinet Byplan Nyt og finde de seneste holdninger fra Dansk Byplanlaboratorium.
Du må meget gerne selv bidrage – skriv debatindlæg i Byplan Nyt eller skrive et indlæg til ByplanBlog.
Trygge boligområder
Digital by
Dansk Byplanlaboratorium er en tværfaglig uafhængig institution, der siden 1921 har sat byplanlægning på dagsordenen.
Byplanlaboratoriet skaber debat om aktuelle planlægningsspørgsmål, opbygger kompetencer og formidler ny viden. Det sker gennem deltagelse i udviklingsprojekter, afholdelse af kurser, seminarer, webinarer og konferencer samt udgivelse af publikationer, magasinet Byplan Nyt samt denne hjemmeside.
Hovedparten af Byplanlaboratoriets udgifter finansieres via indtægtsdækket virksomhed. Resten dækkes af tilskud fra myndigheder, institutioner og private virksomheder.
NYP - Netværk for Yngre planlæggere
FAB - Foreningen af Byplanlæggere
Park og Naturforvalterene
Byplanhistorisk Udvalg
Plan22+
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Bestil Byplan Nyt
NB: Kurset er fuldt booket, men du har mulighed for at skrive dig på venteliste. Send en email til db@byplanlab.dk.
2 x 2 timers onlinekursus med inspiration til digital borgerinddragelse målrettet kommunernes planafdelinger.
Få gode ideer og inspiration til, hvordan I kan arbejde med digital borgerinddragelse - fx møder, debatter, afstemninger, gruppearbejde, ideudvikling, spørgeskemaer og prioriteringsværktøjer. Få input til, hvordan I planlægger og styrer et digitalt borgermøde og hør om erfaringer fra i andre kommuner.
De forskellige værktøjer kan også bruges ved fysiske borgermøder, når det bliver aktuelt igen.
Dag 1 - Fordele, ulemper og aktuelle erfaringer fra to kommuner (3. juni 10:00-12:00)
• Fordele og ulemper ved forskellige platforme til borgerinddragelse • Erfaring fra kommuner der har gennemført digitale borgermøder under corona-krisen • Sådan planlægger og styrer du digital borgerinddragelse • Prøv noget nyt - alternativer til klassisk borgermøde • Gode alternativer til borgermøder Ved ledelseskonsulent Terkel Kunding Furesø Kommune
Dag 2 - Afprøvning af konkrete redskaber (4. juni 10:00-12:00)
• Aktiver borgerne med chat, afstemninger, prioriteringsværktøj, spørgeskema, gruppearbejde mv • Sådan laver du meningsmålinger, prioriteringsværktøjer mv (mentimeter) • Sådan kan I arbejde med grupper (padlet) • Sådan kan I arbejde med spørgeskema • Andre konkrete værktøjer til borgerinddragelse
Kurset udbydes i samarbejde med Claus Leick, der er kommunikationsrådgiver, udvalgsformand og forfatter til bog på vej: Borgerinddragelse i praksis (Kommuneforlaget). Claus Leick er gennemgående underviser på kurset.
Kontaktperson i Dansk Byplanlaboratorium: Direktør Ellen Højgaard Jensen
Platform: Kurset afholdes i Microsoft Teams. De fremviste værktøjer kan bruges på mange platforme.