Evaluering

Et eksempelprojekt om værdiorienteret planlægning ud fra Cittaslow-principperne som kommunen har tilsluttet sig. Projektet udviklede metoder til kvalitetsdiskussioner, og indkredsede rammer om det gode liv.


Projektet er afsluttet og evalueret.
Baggrund
Metode
Erfaringer
Download printvenlig udgave af evaluering (pdf). 


Download også den detaljerede udgave af evalueringen (pdf).
Klik dig videre til flere refleksioner og afsluttende bemærkninger fra Planafdelingen i Svendborg Kommune om Plan09-projektet.

Sneglen har efter sigende en evne til at balancere på en knivsæg. Som Cittaslow ønsker Svendborg Kommune også at balancere mellem evnen til på én gang at bevare sin unikke lokale natur, kultur og historie og samtidig udvikle sig i takt og i samspil med den globale verden (foto: Svendborg Kommune).

Baggrund

Svendborg Kommune retter med projektet fokus på livet og omgivelserne frem for planjura og regulerende bestemmelser. Den kommunale rolle skal som supplement til den traditionelle regulerende og administrerende rolle være dagsordensættende, opsøgende, initierende og samarbejdende. Slow-filosofien, som Svendborg Kommune har tilsluttet sig via medlemskab af den internationale Cittaslow-bevægelse, blev sat op som den værdimæssige ramme for projektet.

Cittaslow er et internationalt netværk af byer, som vil udvikle sig med fokus på lokale, humane, miljøvenlige og bæredygtige løsninger i en global verden.

Plan09-projektet var en lille del af kommunens arbejde med implementering af Cittaslow, og fokuserede på at udvikle metoder, der kan indfange forskellige kvalitetsopfattelser hos nuværende beboere og potentielle tilflyttere.

Metode

Projektet gennemførte kvalitetsdiskussioner med forskellige interessenter – kommunale ledere på tværs i organisationen, politikerne, lokale aktører, tilflyttere, forskningsverdenen og ’os selv’, planlæggerne. Ambitionen har været at undersøge inddragelsesmetoder i skalaen 1:1 ved at praktisere de valgte Cittaslow-værdier, invitere og animere til praktisk samarbejde om at forbedre kvalitet.
Der er gennemført debatcafeer, workshops, dialogmøder og forskersymposium.
En ny dialogmetode er testet gennem eventen ’Tankegangen’, hvor der bydes på nye sanseoplevelser og eftertanke i byrummet, og hvor lokale aktører deltager som medarrangører.
Se hele Cittaslow STAFETTENs forløb.

Erfaringer

Stafetten er mere proces end resultat
Processen med Stafetten har været med til at sikre, at Cittaslow er blevet grundigt debatteret på tværs af alle sektorer, og er udadtil mødt med stor lokal interesse og opbakning. Det er ikke sket efter den traditionelle planhierarkiske orden, men i spring direkte mellem overordnede visioner og strategier og konkretiseringsniveauet. Stafetten har nået et mål. På vejen! For den sideløbende implementering af Cittaslow viste sig at være en større udfordring end ventet. Men der er grobund for at fortsætte arbejdet.

Cittaslowhjulet er skitsen til et nyt digitalt dialog- og planredskab, der tager afsæt i en værdibaseret tilgang til den fysiske planlægning. Med inspiration i Cittaslow-chartret danner en række udvalgte temaer og kvalitetsdimensioner grundlag for målsætning/ screening/ scoring, samt efterfølgende dialog og forhandling med projektholdere. Måske udvikler det sig til en ny bygherremanual?

Download publikationen (16 siders pdf)

Kultur og Plan giver samlet nyt liv
’Tankegangen’ er en ny tilbagevendende event, hvor Svendborg Kommune sammen med private aktører udfordrer og inspirerer til sansning og eftertanke om Svendborgs særlige Cittaslow-kvaliteter. ’Tankegangen’ kom i stand i et tæt samarbejde mellem Kultur- og Planafdelingen og har bevist, at projekter bliver bedre, mere innovative og overraskende, når man samarbejder på tværs af sektorer. Læs mere om konsekvenser af sammenlægningen af Kultur og Plan i samme direktørområde på hjemmesiden.

Politisk opbakning er en nødvendighed
Politikerne blev allerede tidligt i projektet inddraget i Stafet-løbet, og borgmesteren og udvalgsformanden for Kultur og Plan har på skift fungeret som ’værter’ på de forskellige arrangementer. Udvalget for Miljø og Teknik bad endog af sig selv om at få Stafetten ’på besøg’ og har været blandt de første til at bruge Cittaslow som begrundelse for politiske beslutninger. Den fremadrettede udfordring, i forhold til at omsætte Cittaslow til konkrete planredskaber og tiltag, bliver at sikre den fortsatte politiske opbakning. Når alt kommer til alt er dét en forudsætning for, at der ikke opstår et misforhold mellem, hvad vi siger vi gør, og det vi rent faktisk gør.

Vi skal huske os selv!
Plan09-projektets fokus hele vejen rundt i den kommunale organisation, på lokale aktører og potentielle tilflyttere betød, at vi langt hen i projektperioden ’missede’ den vigtige videndeling i Planafdelingen. Det er vigtigt i den videre proces at skabe bredt ejerskab til Cittaslow som fælles værdi og omsætte det til planlæggersprog og konkret planlægning. Blandt planlæggere er der stor lyst og vilje til at inddrage Cittaslow som plankulturel strategi, fordi det retter fokus på god planlægningsskik, giver et samlet begreb for kvalitet og sætter ekstra spot på planlægningen.

Det tager tid og kræver opbakning fra både borgere, lokale aktører, politikere og kommunens ansatte, hvis Svendborgs visioner om at udvikle sig som Cittaslow skal bære frugt. Svendborg er dog allerede godt på vej.
Cittaslow har dog også vist sig at være vanskeligt at gribe og begribe. Cittaslow provokerer og rokker ved vante roller og forestillinger om planlægning.

Fakta

  • Projektet var forankret i Planafdelingen i Direktørområdet for Kultur og Plan.
  • I Styregruppen deltog Plan, Kultur, Natur & Miljø, Klima, Sundhed, Erhverv og Kommunikation.
  • Projektet er gennemført i samarbejde med konsulenter fra Pluss Leadership og forskere fra Aalborg Universitet/samfundsudvikling & Planlægning og Syddansk Universitet/Litteratur, Kultur & Medier.

Tilbage til Svendborg projektets hovedforsiden.

Skrevet af:

04.12.09

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania