Planlægning for køreoplevelser i Silkeborgs nye kommuneplan

Se hvordan Silkeborg Kommune har planlagt for køreoplevelser ved at bruge sekvensanalyse og typologier i planlægningen for arealerne op til den nye motorvej - også kaldet Mellemlandet.

Planlægning i frontrudeperspektiv

Projektet tager udgangspunkt i ønsket om at give bilisterne en god oplevelse af Silkeborg by.

I materialet om Mellemlandprojektet, der er vedlagt Silkeborgs kommuneplan kan bl.a. ses hvordan kommunen har opdelt motorvejen i oplevelses-sekvenser med givne tidsintervaller, og hvordan kommunen har arbejdet med typologier for planlægningen af de motorvejsnære arealer.

 

Nu skal det blive spændene at høre, hvordan kommunens ambitioner om at skabe en samlet oplevelse for bilisterne, bliver modtaget af dem der skal bruge arealerne op til motorvejen - i første omgang de virksomheder der skal "genhuses" som følge af den nye motorvej.

Planlægning på trods af motorvejens indledende krumspring

Plan09 projektet "Mellemland" har fra starten været et forsøg på at gennemføre planlægningen med rettidig omhu. Med andre ord at sørge for, at planlægningen af arealerne omkring motorvejen var på omdrejningshøjde med planlægningen af motorvejen. Det har vist sig at være sværere sagt end gjort, idet netop motorvejen omkring Silkeborg med statsministerens indgriben som bekendt har flyttet sig undervejs.

Men Mellemlandprojektet fortsatte trods den indledende usikkerhed, og det er der nu kommet et spændende materiale ud af, til inspiration af alle kommuner der overvejer at planlægge arealerne op til større veje.

Skrevet af:

25.09.09

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania