Co-creation

Proces OG resultater, for det er ikke enten/eller. Læs mere om co-creation, - en metode til at dele viden med andre, som bidrager med deres viden for at skabe unikke og bedre resultater.

Kort om co-creation

Begrebet co-creation henviser til en kreativ proces, der involverer mere end en person. Grundprincippet er, at viden er til for at blive brugt, også andres viden. Karakteristisk for co-creation er produktet: ingen af de involverede kunne skabe det ved at have arbejdet alene.
Begrebet co-creation er bl.a. blevet udbredt af management guruen C.K. Prahalad , der siger, at værdi i højere grad skabes i et samarbejde mellem virksomheden og kunderne. Tidligere blev værdi og produkter skabt alene i virksomheden. Co-creation er fx også tydeligt tilstede i ”open source”-tankegangen:

"Open source" er den del af computer software-verdenen, hvor brugere har fuld adgang til programmernes kildekoder og kan dermed videreudvikle programmet til eget formål.

Lego har med succes anvendt co-creation ved at involvere voksne kunder til at designe nye produkter. (Kilde: Wikipedia, den frie encyklopædi, - i sig selv et produkt af co-creation).

Co-creation i dansk planlægning

Plan09 introducerede begrebet co-creation på seminaret  "Kom godt i gang med Kommuneplan09", afholdt den 22.1.08. Klik dig videre til omtalen af seminaret. Du kan lære mere om metoderne, så du selv kan arbejde videre. Download Co-creation publikationen.
Der findes et hav af metoder, der bygger på co-creation. fx.
- Et site om Plan09s netværk om  digitale kommuneplaner: Den vidensdeler arbejdet i proces, resultaterne efterhånden som de opstår, er tilgængelig for alle.
En blog, der som en online dagbog og med stor tilgængelighed giver brugerne mulighed for at diskutere og udveksle informationer. Styrken ved blogs er, at de uformelt inviterer folk ind til tanker, de normalt ikke får indsigt i. (klik dig her videre til "En nybegynders guide til blogverdenen").
- Barrierespillet kræver min. 3 hold med 3 deltagere (udviklet af Zentropa Interaction) og handler om finde og overkomme de barrierer, som man støder ind i undervejs i en konkret proces. 
-Prioriteringmapping (udviklet af Zentropa Interaction og Plan09 til seminaret den 22.1.08), som handler om at prioritere samt synliggøre konsekvenserne.

   

Foto fra Plan09s seminar den 22.1.08, hvor der spilles Barrierespil og blogges.

Plan09s eksempelprojekt om digitale kommuneplaner

  Kommuneplan2009 
Gode råd til kommunerne


  To verdener mødes
Samarbejde med fælles vision


  Co-Creation
Involvér andre tidligt i dit arbejde


Skrevet af:

30.09.08

Til toppen Print Send til en ven
Miljøministeriet Realdania