Målgrupper

Et moderne menneske modtager dagligt mange tusinde budskaber fra medier, reklamer, mails m.m. Det er din opgave som afsender af kommunikationen at sikre opmærksomhed og interesse hos målgruppen. Det er derfor væsentligt indledningsvist at tænke over, hvordan du bedst kan fange interessen hos din målgruppe. Ikke kun hvilke medier, du skal anvende – men også hvilke temaer, der særligt interesserer denne målgruppe, hvordan du bedst henvender dig til gruppen osv. En annonce i lokalavisen er langt fra den eneste rigtige måde at kommunikere til interessenter og borgere.

Målgrupper for arbejdet
Målgrupperne for arbejdet med planstrategi og kommuneplan omfatter typisk:

  • Politikere.
  • Professionelle interessenter, fx ejendomsmæglere, developere, bygherrer.
  • Borgere.
  • Kommunalt ansatte, der ikke bor i kommunen – men ofte er i dialog med borgerne.
  • Interesseorganisationer.

Disse grupper har forskellige interesser og forudsætninger for arbejdet, og kommunikationen til dem skal derfor heller ikke være den samme. De professionelle interessenter er således stort set ligeså fagligt velfunderede som planlæggere, hvorimod borgerne typisk er lægfolk, der har en mere snæver interesse i planarbejdet, baseret på deres engagement i lokalsamfundet. Det betyder fx helt konkret, at det er to forskellige ordvalg, der skal anvendes i kommunikationen til de to grupper.

Metoder til at opnå viden om målgrupperne
De forskellige målgrupper kan bidrage til planarbejdet med deres viden og ekspertise. Men kan naturligvis også i nogle tilfælde udgøre en ’modstander’, der vil prøve at forhindre de mål, som kommunens administration opsætter fx for udviklingen af et lokalområde.
Hvordan de forskellige målgrupper er indstillet overfor indholdet af planstrategi eller kommuneplan kan dels afklares gennem dialog eller ved en indledende analyse.

Der findes et hav af metoder til at analysere målgrupper. Kommunens kommunikationsafdeling har muligvis allerede viden om de forskellige målgrupper, der er relevante for arbejdet med planstrategi og kommuneplan. Ellers er her et link med ideer til, hvad I kan gøre for at få mere viden.
Plan09s eksempelprojekt om udvikling af digitale kommuneplaner, der tog fat på målgruppetænkningen i begyndelsen af projektet
Til brug for arbejdet med målgrupper i forbindelse med den digitale kommuneplan kan der også udarbejdes personas


Persona som målgruppemetode

Personas er en metode til at visualisere målgrupper. De repræsenterer målgruppens behov og adfærd, og er arketyper baseret på forskellige typer af data om målgruppen. Samtidig sikrer personas via deres menneskelighed og detaljeringsgrad, at folk på alle led i processen relaterer sig til og forsøger at forstå brugerens behov og forventninger. Man opbygger scenarier baseret på kendskab til brugerens gøren, laden og karakteristika. Find et foto af en person, der repræsenterer jeres persona og hæng det synligt. Når du skriver noget til målgruppen, så kast et blik på fotoet og forestil dig, hvordan han/hun ville reagere, når de læser det du skriver. På den måde bliver dit sprog og valg af fotos mere målrettet til modtageren.
Download en udgave af persona-metoden her.

  • Kend din målgruppe.