The Flyover Liverpool

I Liverpool har tre ildsjæle fået en idé, der skal give borgere og besøgende en grønnere og mere imødekommende by. To hævede vejbaner i et infrastrukturelt knudepunkt skal i stedet for en bekostelig nedrivning, forvandles til en svævende bypark for gående og cyklister.

What’s not to like? - spørger de tre idémagere på crowdsourcing platformen Spacehive, hvor de ind til videre har indsamlet 500.000 kr. til projektets indledende faser.

Af Signe Sloth Hansen, Kuben Management

Ideen
Vi møder Kate Stewart, Steve Threlfall og Mark Bennett på en lille uafhængig cafe med glutenfri retter og energishots på menuen – lige ved opkørslen til det, der på Liverpoolsk bare hedder The Flyover. ”Ideen opstod, da vi hørte om kommunens planer om at lukke trafikken og rive vejene ned,” forklarer Kate, der tidligere drev en designvirksomhed med makkeren Steve. Under den hævede betonkonstruktion ligger der er gigantisk vejkryds med forbindelse til en endnu større rundkørsel, der distribuerer alt trafik fra det nordlige og østlige Liverpool ind i byen og ned til havnen.

”Hvad får vi ud af at rive betonen ned?” Spørger Kate. Vi står stadig med et sted i byen, som er fuldstændig utilgængeligt for fodgængere og cyklister. Så hvorfor ikke i stedet bruge pengene på at skabe et grønt og attraktivt byrum i højden – der forbinder byens nordlige dele med midtbyen og havnen samtidig med, at der er god udsigt til alle Liverpools attraktioner?

Liverpool – en delt by

I dag er Liverpool den 5. største turistattraktion i England. Havnene har fået en gevaldig makeover og på en onsdag aften er der fuldt booket på de utallige restauranter, der har erstattet varelagre i Albert Dock.

Lige nord for byen – på den anden siden af den hævede vejbaner, som kan blive til Liverpools nye flyvende bypark - ligger Englands fem fattigste boligområder sammen med to store fodboldstadions, der hver weekend tiltrækker fans fra hele verden.

Flyover er et projekt, der kan få de to dele af byen til at hænge bedre sammen rent fysisk.

Hvor mange
Liverpool City har ca. 470.000 indbyggere og er den 9. største by i England. Byen er etnisk sammensat og er hjemsted for Englands første sorte befolkning og for den første kinesiske bosætning i Europa.

Historie
Liverpool var knudepunkt for trekantshandlen med varer, slaver og sukker, bomuld, tobak og andre kolonivarer mellem Europa, Afrika og Amerika i 17-1800-tallet. I dag bærer byen tydeligt præg af den effektive infrastruktur og de monumentale bygninger, der blev rejst i storhedstiden.

Politik
Byrådet er ledet af Labour med borgmester Joe Anderson i spidsen.

I dag
Liverpool er i dag præget af turisme og kulturliv med tre universiteter, renoveret havnefront og handelscentrum og to store fodboldstadions. Shippingindustrien og havnen, hvor bl.a. danske Mærsk har sit engelske hovedsæde, spiller stadig en stor rolle i byens økonomi.

Digital bevægelse
Da trioen Kate, Steve og Mark fik ideen til The Flyover i november 2013, skrev de en artikel om det i den lokale avis. Kort efter præsenterede de ideen på et borgermøde for 30 personer – alle var begejstrede. Kate blev grebet af entusiasme, blev oppe hele natten og startede en Twitter-profil. Blot et par dage efter havde gruppen, som kalder sig ’Friends of The Flyover’ 300 følgere. I dag følger 1700 personer med i Kates daglige tweets om projektet.

Efter den begejstrede modtagelse i byen besluttede Kate, Steve og Mark, at de blev nødt til at gøre alvor af projektet – og de lagde ideen på crowfunding sitet Spacehive for at samle penge til de indledende undersøgelser, skitser og beregninger. Alt sammen med henblik på at opbygge overbevisende argumenter og dokumentation for, at projektet ikke bare er en vildfaren fantasi, men har en gang på jord.

På blot et par månederne blev der rejst 440.000 kr. Dét gjorde det muligt at få lavet skitser af projektet og holde en stor fest, hvor de hævede vejbaner blev lukket en søndag. 3.000 mennesker mødte op og festede – inklusiv adskillige kommunalpolitikere, der var begejstrede over den udsigt, der er fra vejen, når man som fodgænger bevæger sig op og står og kigger ud over byen.

”Det handler for os om at vænne folk til at bruge the Flyover som et byrum”, siger Kate og slår fast, at crowdfunding ikke handler om pengene – men om crowden. ”Hvis vi kan få folk i Liverpool med på ideen, så har vi et projekt. Vi skal på alle mulige måder vise, at det her er en win-win situation for byen - at det er så god en ide, at det vil være dumt ikke at støtte den”, siger Kate.

De ældre kom med på en Facebook-annonce
I forbindelse med eventen lavede Friends of the Flyover en annonce på Facebook. Det viste sig at være en god investering, for det gjorde at projektet kom ud til nogle helt andre kredse end de, der først var blevet engageret. En gruppe ældre borgere meldte sig på banen og annoncerede deres store støtte til at bevare The Flyover, da de var vokset op i boligblokkene ved siden af, og det for dem var et barndomsminde og en historisk konstruktion, der ikke bare kan rives ned. ”En af dem skrev et digt om The Flyover, som blev offentliggjort til eventen”, fortæller Kate.

Projektet er også på Facebook og der er lavet en Word Press blog, hvor man kan finde skitser og beskrivelser af projektet og en e-publikation med begejstrede citater fra politikere, journalister, virksomheder og borgere, der alle bakker op om projektet. På Spacehive er der en funktion, der samler alle de kommetarer, tweet og likes, der har været på de forskellige medier. I alt 200.000 kommentarer har projektet ind til videre fået på forskellige sociale medier.

Prioritering fra kommunens side
Kommunen er ikke afvisende over for projektet, og har bakket det op ved at betale for lukning af vejen, da der skulle holdes fest på The Flyover, og trioen har sluppet for at skulle bruge pengene fra crowdfundingen til en princip-ansøgning om projektet, som eller koster 30.000 kr. i administrationsgebyr.

Friends og the Flyover

Hvad
I 2012 besluttede Liverpool City at nedrive to hævede vejkonstruktioner, der løber over et trafikeret kryds i den nordlige del af byen. Friends of the Flyover arbejder for at bevare vejene og omdanne dem til en grøn bypark i højden med plads til fodgængere, cyklister, handelsboder og kulturliv.

Pris
Nedrivning er 30-40 mio. kr. Forprojektet for The Flyover Liverpool er estimeret til 400.000 kr. – pengene er rejst ved hjælp af crowdfunding på Spacehive med donationer fra 337 bidragydere. Selve omdannelsen til park er vurderet til at koste mindre end nedrivning.

Hvor
Liverpool City, nordvestlige England.

Hvem
Friends Of The flyover er startet og drevet af 3 lokale ildsjæle, Kate Stewart, Steve Threlfall og Mark Bennett, der arbejder med design, arkitektur og undervisning.

Digitale platforme
Friends og the Flyover har brugt Spacehive, Twitter, Facebook, Word Press og Survey Monkey til at skabe opbakning til projektet. Projektet har knap 1700 følgere på Facebook og Twitter og har fået i alt 200.000 kommentarer på sociale medier.

Hvad koster det?
De digitale platforme er gratis at benytte. The Flyover har købt annonceplads på Facebook en enkelt gang – med stor effekt. Prisen på en Facebook-annonce starter på ca. 30 kr. og afhænger af type, længde, og hvor stor synlighed man ønsker. På Spacehive betales et gebyr på mellem 1,4 - 3,4 procent + 2 kr. pr. donation, hvis projektet opnår fuld finansiering.

Rob Burns, der er byplanlægger i Liverpool City forklarer kommunens indgang til The Flyover: ”Turisme er en af de højeste prioriteringer i byen lige nu. Samtidig er der fokus på at tage hånd om de problemer, der er i boligområderne nord for Liverpool. Flyover ligger centralt i forhold til at forbinde det nordlige Liverpool med centrum og havnen. Det er en af de vigtigste indgange til byen. Derfor er der opbakning til projektet – men det har ikke højeste prioritet. Det har til gengæld Limestreet, fordi det er her turisterne kommer til togstationen. Der er behov for at gentænke Limestreet, så det, der møder én, når man træder ud af stationen, er mere overskueligt, og logisk leder én ned ad de historiske gader mod havnen”.

Skal navigere gennem uenighed
Liverpool er en by, hvor folk altid er uenige. Det er vigtigt at kommunen sikrer helhedsplanlægning, overblik og et solidt vidensgrundlag for prioriteringer. Liverpool har lavet en investment strategy 2013 og de har netop færdiggjort en mobilitetsanlayse, som viser, hvad der vil ske med trafikken, hvis man lukker The Flyover. Byen har også en strategi om at blive en mere cykelvenlig by.

Midt i alle disse strategier svæver the Flyover lidt i uvisheden. Spurgt direkte svarer Rob Burns at projektet med The Flyover måske rangerer på noget der ligner en 18. plads på prioriteringslisten. Limestreet, der forbinder stationen med midtbyen er en klar nr. 1, og The Strand - en 8-sporet vej, der skiller byen fra havnen – ligger også væsentligt højere end The Flyover. Men det kan ændre sig, forklarer Rob Burns. Hvis Limestreet, som er det største smertepunkt i forhold til turisme, bliver renoveret vil The Flyover få en helt anden status og vigtighed.

Læserbreve vejer tungere end et tweet
Liverpool City arbejder traditionelt med borgerinddragelse og kommunen har endnu ikke integreret digitale medier i dialogen med borgerne. Planlæggere som Rob Burns har direkte forbud mod at gå i dialog med borgerne på Facebook og Twitter, mens andre særligt udpegede kommunikationsfolk i kommunen i nogen grad bruger Twitter og Facebook. ”Liverpool City har en meget kontrolleret brug af digitale medier”, siger Rob Burns og forklarer, at de digitale platforme ikke har nær samme gennemslagskraft hos politikerne som læserbreve eller kroniker i den lokale avis.

Fremtiden for The Flyover
Friends of the Flyover har lige vundet The Epic Award, en pris for frivilligt engagement i kunst og kultur, for deres engagement i The Flyover. De tre ildsjæle er med egne ord flyvende og fuld af overbevisning om, at projektet nok skal lykkes. Og hos kommunen er der bestemt ikke nogen afvisning. Spørgsmålet er, hvornår et projekt som The Flyover vil gå i luften.

For kommunen handler det om at samle alle aktørerne i byen – bl.a. universiteterne, erhvervslivet og trafikselskaberne - og finde ud af om deres interesser kan finde fælles vej i et projekt som The Flyover. Rob Burns er en kommunal ildsjæl, og privat støtter han åbenlyst op om projektet. Han mener, at det er kommunens rolle at facilitere en dialogproces mellem byens parter. Men han understreger, at det samtidig er vigtigt at holde fokus på det større billede – hvor og hvordan bruges pengene bedst til gavn for hele byens udvikling? Lige nu peger pilen i første omgang på stationsområdet og Limestreet – og det kan nok så mange tweets og likes ikke ændre på.

Hent artiklen