Revision af kommuneplanen

Målet for revisionen af kommuneplanen fastlægges i planstrategien. Målet kan variere og hænger sammen med mange forskellige faktorer. Nogle kommuner har behov for at starte på en frisk og udarbejde en helt ny kommuneplan. Andre kommuner har gennemført en omfattende revision, da de udarbejdede Kommuneplan09 og har derfor kun brug for at revidere enkelte dele af planen.

Nogle kommuner anvender kommuneplanen som en helhedsorienteret strategi, der omfatter mange af kommunens mål og visioner. I andre kommuner har kommuneplanen et mere snævert snit og skal primært bruges til administrationen af de fysiske arealer. Hvilket mål, I anvender, afhænger af kommunens aktuelle situation og hidtidige planarbejde.

Det ene mål eller omfang af kommuneplanen er ikke mere rigtigt end det andet. Men det er væsentligt, at I træffer et bevidst valg om, hvilken type kommuneplan I vil udarbejde. Og at det er den øverste ledelse, der tager beslutningen.

Du kan evt. anvende hæftet Planlægning er politik - 5 anbefalinger når politiske mål skal omsættes til planstrategi og kommuneplan, når du skal have direktionen og politikerne i tale om planlægningsarbejdet i kommunen. Det gør bl.a. kommunens ledelse opmærksom på, at kommuneplanen er et vigtigt redskab i forhold til den økonomiske prioritering. Læs mere om direktionens rolle i forbindelse med organiseringen af arbejdet med kommuneplan og planstrategi i afsnittet Topledelsens rolle.

Kommuneplan-som-opslag-print-kort.png
Imellem de to yderpoler findes en lang række kommuner, der har en fysisk plan med enkelte strategiske satsninger, som kommuneplanen er med til at løfte.

 

Ekstra viden:

Karakteristika

Et fysisk planlægningsværktøj

  • Begrænset relevans for øvrige strategier/politikområder.
  • primære fremtidige brug er for lokalplanlæggere, byggesagsbehandlere og miljøsagsbehandlere. Og af eksterne professionelle brugere som ejendomsmæglere, developere, bygherrer osv.
  • Risikerer at stå uden relation til væsentlige politikområder i kommunen.
  • Risikerer at blive mindre kvalificeret i forhold til udviklingsbehovene i kommunen.
  • Risikerer mindre interesse og engagement fra politisk hold og dermed mindre prioritering ift. ressourcer i forvaltningen.
  • Tilbage til Ekstra Viden

En helhedsplan/strategisk dokument

  • Rummer strategier for størstedelen af kommunens politikområder.
  • Rollen som opslagsværk i mindre grad prioriteret og ofte udskilt i en separat rammedel.
  • Kan blive udfordret på sin robusthed og kræver løbende justering, da den forpligter sig på projekter, som pludseligt kan blive utidssvarende.
  • Risikerer at bevæge sig mest i høje luftlag og værdier snarere end konkrete mål og handlinger: Dermed får den mindre kraft som styringsværktøj.
  • Risikerer at blive uoverskueligt kompleks og omfangsrig, og dermed mindre operationel - både for politikere og sagsbehandlere.
  • Tilbage til Ekstra Viden

En revision af hele kommuneplanen

Karakteristika og konsekvenser for arbejdet med kommuneplanen:

  • En omfattende proces hvor det er nødvendigt at etablere en stor projektorganisation.
  • Ressourcemæssigt skal der afsættes tilstrækkeligt med medarbejdertimer til at opgaven kan løses. Og det drejer sig om mange timer.
  • Ledelsesmæssigt er det nødvendigt med stor fokus på opgaven.
  • Inddragelse af politikere, borgere og interessenter er oplagt.
  • Kommunen kan vælge, om den nye kommuneplan skal være et fysisk planlægningsværktøj – eller om den skal være en helhedsplan, der rummer strategier og visioner for alle de områder af kommunens arbejde, der har tilknytning til arealanvendelsen.
  • En helhedsplan kræver inddragelse af flere forvaltninger – men giver også et stærkere afsæt i hele organisationen og blandt politikere og borgere.
  • En fysisk plan kan i vid udstrækning udarbejdes i miljø- og teknikforvaltningen, men giver et tilsvarende mindre ejerskab i de øvrige forvaltninger og blandt politikere og borgere.
  • Tilbage til Ekstra Viden

Begrænset revision af elementer i den eksisterende kommuneplan09

Karakteristika og konsekvenser for arbejdet med kommuneplanen:

  • Opgaven er mere begrænset – og kræver derfor en mindre indsats for medarbejdere og ledelse end en revision af hele planen. Det afhænger dog naturligvis af, hvilke elementer af planen, der skal revideres. En del kommuner har fx peget på, at de i den kommende kommuneplan vil revidere alle retningslinjer, hvilket kan være en meget omfattende opgave.
  • Projektorganisationen bag arbejdet kan være forholdsvis beskeden, dog igen afhængig af hvilke elementer af planen, der skal revideres. Hvis revisionen omfatter temaer, der inddrager flere forvaltninger, skal disse naturligvis inddrages i projektorganisationen.
  • Inddragelse af politikere, borgere og interessenter kan ske på de punkter, der skal revideres, hvis det er relevant. Det gælder fx hvis revisionen omfatter særlige temaer som fx klima, kulturarv eller lignende.
  • Tilbage til Ekstra Viden

En digitalisering af den eksisterende kommuneplan

Karakteristika og konsekvenser for arbejdet med kommuneplanen:

  • Platform for digitaliseringen skal afklares tidligt, da der er stor forskel på at udarbejde planen i et system, der er skræddersyet til kommuneplaner eller indarbejde kommuneplanen i kommunens øvrige cms.
  • Uddannelse af medarbejdere i at skrive til nettet er oplagt som en konsekvens af dette arbejde.
  • Afklaring af i hvilken udstrækning andre formidlingsformer som fx video, interaktivitet og sociale medier skal inddrages.
  • Tidlig afklaring af struktur for offentliggørelsen af data – og hvordan de forskellige målgrupper, professionelle og borgere, kan tilgodeses gennem forskellige inddelinger af stoffet.
  • Afklaring af, om og hvordan borgere og interessenter skal have mulighed for at bidrage elektronisk med input til kommuneplanen under udarbejdelsen, i høringsfasen og efter offentliggørelse.
  • Tilbage til Ekstra Viden

  • Bevidsthed omkring hvilken type kommuneplan der anvendes.