Regeringens byudspil har spændende tiltag, men der mangler en sammenhængende plan

Regeringens byudspil har spændende tiltag, men der mangler en sammenhængende plan

KOMMENTAR i Altinget, 8. juni 2021
af Ellen Højgaard Jensen, Direktør i Dansk Byplanlaboratorium

Der er mange spændende og perspektivrige tiltag i regeringens udspil, men jeg savner en klar rød tråd og en sammenhængende plan. Jeg håber, at udredningsarbejdet og den kommende landsplanredegørelse kan danne grundlag for det, skriver Ellen Højgaard Jensen.

I sidste uge lancerede regeringen to spændende udspil, der vi få stor betydning for fremtidens danmarkskort. Det ene hedder: 'Tættere på – grønnere byer og en hovedstad i udvikling'. I det udspil var der mange forskellige forslag af vidt forskellig karakter. En hel del af dem udspringer, så vidt jeg kan se, af den igangværende planlovsevaluering.

Det gælder blandt andet forslaget om at man gennem planloven skal kunne planlægge for biodiversitet, biofaktor og midlertidige byhaver. Det er forslag, der svarer på manges behov, og det kan helt sikkert skabe bedre byer og byrum og en større forståelse for naturen blandt byboerne.

Det er gode takter, som vi i Byplanlaboratoriet har talt varmt for, og jeg håber, at forslagene finder vej til den endelige planlovsevaluering. Grønne og levende byer og bymiljøer kan vi kun bakke op om. Også at der lægges op til at klimaet kan indskrives i lokalplanernes formålsparagraf.

Forslag der trækker i en helt anden retning
Det foreslås desuden at man i planloven kan øremærke grønne parkeringspladser til el- og delebiler. Og at kommunerne kan stille krav om opsætning af ladeinfrastruktur.

Regeringen vil se på ældre erhvervsområder og igangsætte et analyse- og udredningsarbejde, der skal danne grundlag for udpegningen af både nye og gamle områder. Her håber jeg, at man husker at se på klimakonsekvenserne.

Det er rigtig gode initiativer, der helt sikkert vil få flere elbiler på vejene og derfor vil være et skridt på vejen mod en million grønne elbiler i 2030. Elbilerne er ikke hele løsningen, som nogen fejlagtigt påstår, men kombineret med andre plan- og trafiktiltag, er det helt sikkert den rette vej at gå.

Der er dog også forslag i regeringsudspillet, der trækker i en helt anden retning. I regeringsudspillet foreslår man blandt andet at udvide lufthavnen og at støtte udviklingen af erhvervsområdet ”Holmene”.

To initiativer, der kan være fornuftige, hvis man vil skabe nye arbejdspladser i storbyen København, men som samlet set vil øge fly- og biltrafikken og dermed CO2-udledningen. Hvordan det hænger sammen med de ambitiøse klimamål, det ved jeg ikke.

Husk klimakonsekvenserne
Måske ligger noget af svaret i de ældre erhvervsområder. Regeringen vil også se på dem og igangsætte et analyse- og udredningsarbejde, der skal danne grundlag for udpegningen af både nye og gamle områder. Her håber jeg, at man husker at se på klimakonsekvenserne.

De ældre erhvervsområder ligger godt rent infrastrukturmæssigt - og den mest bæredygtige by er den by, der allerede er bygget. Der er som sagt mange spændende og perspektivrige tiltag i regeringens udspil, men jeg savner en klar rød tråd og en sammenhængende plan. Jeg håber, at udredningsarbejdet og den kommende landsplanredegørelse kan danne grundlag for det.

Med de foreslåede tiltag har vi fået flere redskaber i den lille skala, men der er behov for tværgående planer. Må dette være startskuddet.